Zoekwoorden * optimaliseren.

Zoekwoorden optimaliseren voor Google

Voor de beste resultaten in Google moeten zoekwoorden aan drie criteria te voldoen:

  1. Er zijn veel mensen die naar dit zoekwooord zoeken.
  2. Er zijn weinig websites die goede informatie hierover hebben.
  3. Het is een relevant zoekwoord voor je website.

In deze tekst zal ik één voor éém bovenstaande punten over het optimaliseren van je zoekwoorden langs gaan. Mocht je je verder willen verdiepen in de vindbaarheid in google, dan raad ik je een van deze boeken aan:

Welke zoekwoorden worden vaak in Google gezocht?

Met behulp van Google adwords keyword tool kun je opzoeken hoe vaak je zoekwoorden in Google gezocht worden. Hiernaast krijg van Google een tabel met gerelateerde zoekwoorden. In de kolommen ernaast zie je lokaal en wereldwijd zoekvolume. Er staat in dit google zoekwoorden overzicht ook een kolom "concurrentie". Deze geeft weer hoeveel mensen op deze zoekwoorden bieden om hun advertentie te laten zien. Deze kolom is niet relevant voor ons. Van belang is om te zoeken naar zoekwoorden met een voldoende zoekvolume in Google. Ik zou zeggen dat afhankelijk van je type bedrijf, en hoe specifiek je zoekwoord is, 300-1000 zoekers per maand een minimum is. In de volgende stap gaan we uitzoeken hoe groot de concurrentie van binnen Google is voor je gekozen zoekwoorden.

Hoe groot is de concurrentie voor mijn Google zoekwoorden?

Een eenvoudige manier om een grove selectie zoekwoorden te maken is je zoekwoorden google te zoeken. Ga op deze manier een voor een je zoekwoorden in Google af, en noteer het aantal hits in een tabel. Per zoekwoord is het handig de volgende combinatie's in Google te typen en het aantal zoekresultaten te noteren:

  • "je zoekwoorden"
    • hiermee zie je op welke pagina's de zoekwoorden in deze combinatie voor komen
  • allintitle:je zoekwoorden
    • geeft aan hoeveel pagina's als deze zoekwoorden in de titel hebben staan.
  • allintitle:"je zoekwoorden"
    • geeft aan hoeveel websites deze exacte combinatie in de titel van hun website hebben staan
  • allinanchor:je zoekwoorden
    • dit geeft aan naar hoeveel websites er gelinked wordt met deze zoekwoorden in de link-tekst.

Wat betekenen deze uitkomsten voor je zoekwoorden? De meest relevante voor zijn de laatste twee. Google hecht veel waarde aan de titel van een pagina, en pagina's waar met bepaalde woorden naar gelinkt wordt. Mensen die dus jouw beoogde zoekwoorden in hun titel of links hebben staan zijn je directe concurrenten.

Het combineren van google zoekwoorden.

Het combineren van zoekwoorden is een sterke strategie voor de positie van je website in google. Voor mij geldt bijvoorbeeld dat ‘webdesign’ een belangrijk zoekwoord is voor mijn bedrijf, maar de combinatie zoekwoorden ‘Webdesign Amsterdam’ voor mij veel relevanter is. Bovenaan bij de zoekwoordcombinatie “webdesign amsterdam” zal mij niet zoveel hits via Google geven als boven aan bij “webdesign” alleen, maar het geeft mij voldoende en bovenal zeer specifieke hits zodat ik mij niet druk ga maken over het super-competitieve zoekwoord “webdesign”. Op een vergelijkbare manier richt ik mij op de zoekwoorden “joomla webdesign”. Deze twee zoekwoorden combineer op mijn website vaak tot “joomla webdesign Amsterdam” om mijn vindbaarheid in google te vergroten.

Met welke zoekwoorden ben je het best vindbaar in Google?

Nu heb je een tabel met een aantal zoekwoorden en hun concurrenten. Welke kiezen we nu? Een enkele keer ontdek je een zoekwoord dat bij je website past, dat vaak gezocht wordt, maar dat nog weinig hits in Google oplevert. Die moet je hebben! Staan deze niet tussen je resultaten dan wordt het schipperen. Ik zou zeggen begin met een zoekwoord dat (afhankelijk van je type bedrijf) minimaal 300-1000 bezoekers oplevert, goed bij je past en waar weinig concurrenten zitten. Check voordat je aan de slag gaat nog even of er niet een aantal hele grote spelers op de eerste pagina Google staat. Is dat okee? Dan kunnen we beginnen met het schrijven van een artikel. Kies je zoekwoorden met meer concurentie, dan zal je meer relevante teksten moeten schrijven voor dit specifieke zoekwoord.

Kies relevante, specifieke Google zoekwoorden

Omdat we in het vervolg van deze handleiding je gekozen zoekwoorden gaan gebruiken is het de bedoeling dat je alleen die zoekwoorden kiest waarbij er grote kans is dat je bezoekers ook echt actie ondernemen op je website. (iets kopen / contact opnemen).

Wees dus secuur in het kiezen van je zoekwoorden. Maak ze niet te breed: hoe specifieker je zoekwoorden (bvb binnenwaterzwemvesten ipv watersport) hoe groter de kans dat je bezoekers actie op je website ondernemen.

Bekijk de concurentie in Google

Naast het aantal concurenten voor bepaalde zoekwoorden in Google is het ook belangrijk uit te zoeken hoe sterk deze concurenten zijn. Zijn de hoogste websites in google groot? hebben zij veel relevante informatie?

Verhouding hits/concurrentie voor jouw google zoekwoorden

Door het aantal zoekopdrachten voor jouw zoekwoord te delen door het aantal concurrenten voor dat zoekwoord krijg je een getal dat de verhouding weergeeft tussen hoe moeilijk het is om bovenaan te komen, en hoeveel bezoekers je verwacht te krijgen. Een klein getal voor jouw gekozen zoekwoord geeft aan dat er relatief weinig websites gaan in verhouding met de hoeveelheid mensen die naar dit zoekwoord zoeken. Per branche ligt deze verhouding anders. Het is belangrijk verschillende zoekwoorden te proberen om een indruk te krijgen welke zoekwoorden voor jouw website een gunstige verhouding zoekers/concurrenten hebben.

“Pick your fights” voor specifieke Google zoekwoorden

Uiteindelijk zal vaak blijken dat er veel zoekwoorden zijn waar mensen naar zoeken om bij jouw product uit te komen. Belangrijk is heel selectief je website op één of twee sterke combinatie zoekwoorden te rechten: Een keer boven aan google is veel belangrijker dan voor 10 zoekwoorden op pagina 2 van Google!

Gerelateerde boeken:

>>Door naar stap 2: Artikelen schrijven voor betere vindbaarheid in Google!

3 Checklist: je website optimaliseren voor Google.

Om je website goed vindbaar te laten zijn in Google moet het een prettige pagina voor gebruikers zijn: Techniesch in orde, makkelijk in gebruik en het moet voor Google duidelijk zijn waar de website over gaat.

  1. Maak een mobiele layout.
  2. Zorg dat de website technisch in orde is.
  3. Zorg dat je website een snelle laadtijd heeft.
  4. Geef de website een duidelijke hiërarchie per onderwerp
  5. Gebruik veel interne links.

Hiernaast zal ik uitleggen:

  1. Hoe je een goede Title tag schrijft
  2. Hoe je voor Google duidelijk maakt waar afbeeldingen over gaan
  3. Gebruik van paragrafen en headers
  4. Het gebruik van Meta tags.

Bekijk de volledige checklist met uitleg >>

Boek: Schrijven voor SEO in 60 min.

Toegankelijk
Praktisch toepasbaar
Heldere uitleg

Bekijk

4 Creëren van backlinks

Voor het creëren van backlinks ben je deels van andere afhankelijk. Je kan het process echter stimuleren door actief te zijn op blogs/fora waar je een link naar je eigen pagina mag achterlaten. Nuttige artikelen op je website te plaatsen zodat andere een link naar jou plaatsen.

Via social media specifieke nuttige artikelen op je website te promoten. Als blijkt dat mensen het leuk/nuttig vinden zullen zij dit retweeten/liken waardoor het bij hun volgers terecht komt.

Meer over het creeeren van backlinks

5 Bepaal je positie in google

Google biedt een uitstekende service waarmee je simpel de positie van je website in google zoekresultaten kunt volgen. Je kan zien bij welke zoekwoorden je website goed vindbaar is en bij welke minder.

Lees meer over je positie in Google

5 Adverteren op Google

Met google adwords kun je in no-time veel bezoekers naar je website krijgen. Dit is zijn kracht, en meteen zijn zwakte: Het is heel eenvoudig veel geld uit te geven aan een grote stroom bezoekers die niets van je koopt. Ik zal je uitleggen hoe je je budget gericht kan besteden.

Lees meer: Adverteren op google

Boek: Google Analytics in 60 min.

Toegankelijk
Praktisch toepasbaar
Heldere uitleg

Bekijk

* Hoe werkt Google?!

Ik vertel je in 5 minuten hoe Google werkt, en hoe je hier gebruik van kan maken om je vindbaarheid in google te vergroten.

Ik vertel je in 5 minuten hoe Google werkt, en hoe je hier gebruik van kan maken om je vindbaarheid in google te vergroten.

Zoekwoorden optimaliseren

Provided Services

Photography

Design & Branding

Web Design

Work with me!

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna