Je positie in de Google zoekresultaten bepalen

Google biedt een uitstekende service waarmee je simpel de positie van je website in google zoekresultaten kunt volgen. Je kan zien bij welke zoekwoorden je website goed vindbaar is en bij welke minder.


Installeer de google webmaster tools

Om de google webmaster tools te installeren moet je naar www.google.com/webmasters/tools. Gebruik hier je google-account of maak er een aan. Vervolgens moet je een pagina met een code uploaden naar je server als bewijs dat je de eigenaar van de website bent.


Ontdek je positie in de google zoekresultaten

Als je de code op je website hebt geïnstalleerd is het tijd om je prestaties te bekijken. Op de webmastertools pagina zie op de dashboard de zoekopdrachten. klik op lees meer.
Hier zie je bij welke zoekopdrachten je website vertoont wordt en hoe vaak. Vervolgens zie je hoe vaak er op je geklikt word. Dan krijg je de CTR te zien, de click-trough-rate. Dit is het percentage van de mensen die daadwerkelijk op je geklikt hebben wanneer ze je in google tegen kwamen. Als dit percentage erg laag is kan dit komen door een niet passende titel van de betreffende pagina.

In de laatste kolom zie je je gemiddelde positie in de google zoekresultaten voor je keywords. Nadat je je website op het internet hebt gezet is duurt het een paar maanden voordat je website zijn uiteindelijke positie in de google zoekresultaten heeft ingenomen.


Google webmaster tools zoekwoorden

Onder het kopje zoekwoorden bij de webmastertools vindt je een lijst met hoe sterk google je associeert met bepaalde zoekwoorden.


Google webmaster tools interne links

Interne links geeft aan hoeveel links er binnen jouw website naar je pagina's verwijzen. Dit is interessant omdat google mede hieruit de relatieve relevantie van de pagina's op je website bepaalt. Als twee pagina's van jou dus even goed scoren op een onderdeel geeft google de meest gelinkte weer.


Google webmaster tools site diagnose

Onder site diagnose kun je een aantal suggesties vinden om je website aan te passen. Vooral de HTML suggesties zijn handig. Je vindt hier een grof oordeel van google over je "title" en "meta" tags.


Gerelateerde boeken:



>>Door naar de laatste stap: Adverteren Google... Beginners guide: adwords adverteren op Google!