Schrijf je artikel voor het web met Google in je achterhoofd.

Dit artikel bouwt voort op mijn vorige artikel over zoekwoord optimalisatie. In dit artikel heb je geleerd hoe je rendabele zoekwoorden kunt vinden. Nu gaan we aan de hand van deze zoekwoorden artikelen schrijven die een plezier zullen zijn voor de lezers en duidelijkheid zullen scheppen voor zoekmachines.

Als je het eerste ###artikel over ideale zoekwoorden voor Google nog niet gelezen hebt raad ik je sterk aan dit eerst te doen.


Waarom schrijven voor het web anders is

  • We hebben haast
  • Er zijn duizenden concurrenten binnen handbereik
  • ...en beeldschermen lezen niet lekker...

Optimaliseer een artikel om één zoekwoord(-serie)

Schrijf je artikel in eerst instantie met slechts een zoekwoord(-serie) in je hoofd. Op deze manier houdt je de vraag waarmee de bezoekers op je website kwamen centraal en zorg je ervoor dat je artikel optimaal in Google zal presteren. Maak je artikel ongeveer 300-400 woorden lang en laat je zoekwoord(-string) elke 75-100 woorden terug komen. -Google will love it!-


Val met de deur in huis

Voor bezoekers is het goed om in een keer te weten of jou tekst biedt wat zij zoeken. Geef dus niet eerst achtergrondinformatie maar zet de belangrijkste inhoud bovenaan. Laat de titel voor zich spreken: niemand zal klikken op "wat ik gister toch zag" maar wel op "man rijdt met fiets de gracht in". Mensen moeten dus in een keer zien of het relevant voor ze is. Google weegt je tekst boven aan je pagina zwaarder dan de rest.


Schrijf je teksten voor het web scanbaar

Als mensen hebben besloten je tekst te lezen zullen zij niet alles lezen maar de voor hen interessante stukken eruit pikken. Deel je tekst dus op in paragrafen met titels waarin je je zoekwoord gebruikt.


Schrijf beknopt

Houdt je teksten zo kort mogelijk en gebruik een vlotte schrijfstijl om je bezoekers te blijven boeien. Beeldschermen lezen niet lekker en mensen hebben vaak haast.

  • Gebruik bullet-points
  • Houd je zinnen kort
  • Geef elke paragraaf een titel
  • Schijf prikkelend

Waarschijnlijk heb je een doel met de website voor ogen. Als je schrijft voor het web moet je je mensen vermaken en sturen riching het doel dat jij met je website voor ogen hebt. Mensen uitnodigen rondt te kijken op je website kan goed zijn, maar vaak is het doel van de website iets te verkopen of persoonlijk contact te maken. Prikkel mensen met woorden met een emotionele lading en leidt ze actief naar je doelen.


Gerelateerde boeken:


###Optimaliseer je pagina voor Google in stap 3